Szanowni Państwo, w ubiegłym tygodniu 27-29 marca uczestniczyłem w wizycie studyjnej w Brukseli wraz z przedstawicielami Społecznego Komitetu Przeciwników Budowy Torowiska w Ramach Planów CPK na Terenie Powiatu Krasnostawskiego – Panem Mariuszem Wrona i Pani Martą Mazurek oraz jako przedstawicielem samorządu Panią Edytą Gajowiak-Powroźnik – Wójt Gminy Krasnystaw. Podstawowym celem wizyty było przedstawienie problemu zadania infrastrukturalnego dotyczącego nowej linii kolejowej pod nazwą „Budowa linii kolejowych nr 54 Trawniki-Krasnystaw i nr 56 Wólka Orłowska-Zamość-Tomaszów Lubelski-Bełżec” przedstawionej przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. w Warszawie, jak również wynikające z tej inwestycji zagrożenia dla miasta i gmin Powiatu Krasnostawskiego w tym Gminy Łopiennik Górny. Spotkania w Parlamencie Europejskim odbyły się z wieloma znaczącymi osobami m. in. z Panią Joanną Jabłońską z Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europosłanką – Panią Elżbietą Łukacijewską – członkinią Komisji Transportu w Parlamencie Europejskim, Panem Premierem – Europosłem Jerzym Buzkiem – członkiem Komisji Przemysłu Parlamentu Europejskiego, Panem Europosłem Jarosławem Dudą – członkiem Komisji Petycji w Parlamencie Europejskim, Panem Dominikiem Piotrowskim z DG MOVE Komisji Europejskiej odpowiadającej za lotnictwo. Podczas wizyty zwrócono uwagę, że tak duża, rozległa oraz przyszłościowa inwestycja strategiczna powinna być prowadzona zgodnie ze standardami europejskimi oraz poszanowaniem wszystkich stron mających wpływ na przyszłą tak rozwojową i kluczową inwestycję. Nakreślono skalę strat, zniszczeń, utratę majątków, likwidację lub utrudnienie prowadzenia gospodarstw rolnych w tym specjalistycznych, utratę bezpowrotną wysokich klas ziem, która spowoduje realizacja ww. inwestycji według wariantów proponowanych przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. w Warszawie. Jednocześnie na każdym ze spotkań podkreślano, że zarówno strona społeczna, jak i samorządy nie są przeciwne inwestycji, jaką jest budowa Kolei Dużych Prędkości, jednak wyrażają zdecydowany sprzeciw realizacji inwestycji w takim wymiarze zgodnie z przedstawionymi wariantami. Ponadto poinformowaliśmy, że samorządy opracowują obecnie dokumentację techniczną dotyczącą przedstawienia samorządowych wariantów, które mają na celu minimalizację strat i zniszczeń. Wniosek wraz z dokumentacją zostanie złożony jeszcze w kwietniu. Ostatecznie wiemy, że wariant inwestorski będzie wybrany w roku bieżącym. Profesjonalne podejście oraz zaangażowanie gminy jak i pozostałych samorządów powiatu krasnostawskiego w w/w projekt podkreśla, że jesteśmy poważnymi partnerami do rozmów i oczekujemy również ze strony Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. w Warszawie współpracy oraz przychylności wobec wariantów, które zostaną przedstawione przez samorządy.
Kolejnym tematem było przedstawienie oraz zaznaczenie dramatycznej sytuacji rolników w szczególności na wschodzie polski w związku z napływem niekontrolowanego napływu zbóż z Ukrainy. Dyskusja dotyczyła mechanizmów oraz możliwości i przekazania odpowiednich środków pomocowych, które mogą pokryć straty spowodowane niskimi cenami zbóż oraz zachwianym rynkiem zbytu. W naszej ocenie planowane środki nie są wystarczające i trzeba niezwłocznie podejmować pilne decyzje w ramach dalszej ochrony rolników i zminimalizowaniu dalszego napływu zbóż z za wschodniej granicy np. poprzez rozważenie zastosowania kaucji za tranzyt - co wymagałoby zgody Komisji Europejskiej, gdyż na chwilę obecną zastosowanie takiej procedury nie jest zgodne z przepisami UE.
Wizyta studyjna została zorganizowana dzięki Panu Europosłowi Krzysztofowi Hetmanowi. Serdecznie dziękujemy za zaproszenie, zorganizowanie spotkań, uczestnictwo w nich, jak również umożliwienie przedstawienia stanowiska w tych niezwykle istotnych i ważnych dla naszych samorządów i naszego regionu sprawach.