Informujemy, iż rozpoczęto prace nad opracowaniem Strategicznego Studium Lokalizacyjnego dla planowanej budowy nowej linii kolejowej relacji Trawniki-Zamość. Zadanie to związane jest z realizacją Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidywany termin realizacji inwestycji kolejowych to 2020-2034.
Na inwestycje kolejowe na terenie województwa lubelskiego składają się:
W ramach relacji Warszawa – Lublin – Zamość - Bełżec:
- nowa linia nr 54 Trawniki – Krasnystaw Miasto,
- nowa linia nr 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec.
Etapy przygotowania i realizacji inwestycji
1. Regionalne konsultacje strategiczne z udziałem samorządu województw i organów administracji rządowej.
Zakres: omówienie uwarunkowań środowiskowych, przestrzennych
i funkcjonalnych dla linii kolejowej.
2. Otwarte konsultacje z udziałem wszystkich zainteresowanych.
Zakres: publiczne przedstawienie wstępnych korytarzy linii kolejowych, uzyskano informacje zwrotne na poziomie lokalnym i ponadlokalnym.
3. Spotkania informacyjne z jednostkami samorządu terytorialnego.
Zakres: przedstawienie proponowanych przebiegów na potrzeby wykonania studium wykonalności.
4. Strategiczna ocena oddziaływana na środowisko z udziałem wszystkich zainteresowanych stron
Zakres: prezentacja wstępnej oceny skutków środowiskowych realizacji poszczególnych linii kolejowych.
5. Lokalne konsultacje społeczne z udziałem mieszkańców i samorządów lokalnych - Wykonawca zewnętrzny.
Zakres: bezpośredni kontakt z mieszkańcami, jednostkami samorządu terytorialnego w trakcie prowadzenia szczegółowych prac studialnych. Wypracowanie grupy wariantów do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
6. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z udziałem społeczeństwa.
Zakres: określenie ram środowiskowych realizacji przedsięwzięcia, wybór wariantu. Warunki i rozstrzygnięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będą stanowiły podstawy do realizacji prac projektowych.
7. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej z udziałem właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości.
Zakres: udział właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości
na zasadach strony w celu ochrony ich interesu prawnego.
8. Projekt Budowlany
9. Budowa
- Inwentaryzacja przyrodnicza
- Strategiczne Studium Lokalizacyjne
- Uwarunkowaniaprojektowe
- Koncepcja CPK
- Potencjał przewozowy danego obszaru
- Środowisko naturalne (parki narodowe, rezerwaty, natura 2000, pomniki przyrody....)
- Zagospodarowanie terenu (istniejąca zabudowa, sieć drogowa, kolejowa, energetyczna...)
- Ukształtowanie terenu
- Zabytki nieruchome i archeologiczne
- Strefy ochrony ujęć wód podziemnych i powierzchniowych
- Lokalizacja złóż kopalin, obszarów i terenów górniczych oraz szkód górniczych
- Lokalizacja terenów zagrożonych powodziami lub podtopieniami
- Lokalizacja terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi
- Uwagi zgłoszone na etapie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego
- Warunki techniczne projektowania linii kolejowych
4. Parametry projektowelinii nr 54 i 56
Przyjęte założenia projektowe:
› Linia w pasażerskiej sieci bazowej TEN-T
› Prędkość eksploatacyjna 200-250 km/h
› Prędkość projektowa 200-250 km/h
Zasadnicze parametry linii w planie:
› Promień łuku poziomego R=3000-4000 m
› Długość krzywej przejściowej L=270-300 m
› Minimalna długość elementu poziomego 200-240 m
5. Możliwe kategorie ruchu pociągów
InterCity- Prędkość maksymalna = 250 km/h, Mała liczba postojów – obsługa największych miast i aglomeracji
InterRegio - Prędkość maksymalna = 250 km/h, Większa liczba postojów – obsługa również miast powiatowych
RegioExpress - Prędkość maksymalna = 160 km/h, Obsługa miast i większych miejscowości na terenie województwa
Regio- Prędkość maksymalna = 160 km/h, Obsługa wszystkich stacji i przystanków na trasie
Towarowe - Możliwość i warunki prowadzenia ruchu uzależnione od odcinka linii kolejowej
Przebiegi tras - gmina Łopiennik Górny